Per què és important ser conscient de les teves emocions?

És fàcil deixar-se portar pels impulsos i que les emocions et dominin, ja que des de petits no se’ns ensenya a controlar les emocions i d’adults, sovint ens dominen sense que ens n’adonem. A qui no li ha passat que va tan tranquil.lament conduint amb el cotxe i de cop i volta es posa a discutir amb el conductor de davant, trencant completament la calma anterior per un atac d’ira? 

No som conscients del 90% de les nostres emocions. Pots ser conscient d’estar content o enfadat però no ets conscient del motiu perquè estàs content o enfadat. Les emocions no surten en funció de la situació externa, sinó que surten de dins d’un mateix, de la teva manera de ser emocionalment. Una emoció que pot sortir de tu en una situació concreta pot no sortir a una altra persona. Posant per exemple la ira, aquesta no ve determinada pel que ha passat directament, sinó de les teves condicions internes: pot ser que t’enfadis perquè no has aconseguit una cosa que volies, perquè algú no fa allò que esperaves, perquè no et tracten com esperes que ho facin... 

Les emocions deixen rastre en el conscient. Si es van seguint, van apareixent els motius. Preferentment, s’ha de realitzar en el moment en què apareix l’emoció. Si ens adonem que els motius no son vàlids ni veritables, l’acció negativa es deté per si mateixa. 

Al llarg del dia podem sentir molts tipus d’emocions. Algunes poden durar uns segons o altres poden durar hores, generant un estat d’ànim com passa amb la felicitat o la tristesa. Hem de saber identificar que estem sentint una emoció i quina emoció estem sentint per poder-les transformar. 

Com pots ser conscient de les emocions? Pots provar de respondre aquestes preguntes: 
- Què estàs sentint ara mateix? 
- Quin és el significat d’aquesta emoció? 
- Així és com et vols sentir? 

Si te n’adones que estàs sentint una emoció que no vols sentir,pots trencar la teva actitud actual fent quatre salts i sacsejar les teves mans i respira profundament 7-10 vegades. Tan amb una activitat com una altra, et centraràs en el que estàs fent, absolutament diferent del que estaves fent i no pensaràs en com et sents. És una manera de reiniciar l’energia del teu cos, com un “reset”. 

Tots ens podem enfadar en un moment concret, però es tracta de poder escollir el teu estat d’ànim i no deixar-se portar constantment per les emocions. Tot i que la millor manera de deixar de sentir l’emoció és expressant-la, s’ha de saber quan, on i com expressar-la. 

Com començar? Cada dia abans d’anar a dormir, fes una anàlisis de les emocions que has sentit al llarg del dia. Com t’has sentit? Quina ha estat l’emoció predominant? nalitzant cada dia les teves emocions, cada cop seràs capaç de descobrir què estàs sentint més ràpidament. 

Cada cop que recordis una situació on les emocions et van controlar i et vas deixar portar per les emocions, pregunta’t, de quina manera pots millorar la propera vegada? 


* Imatge extreta de Google.cat

Comentaris

Entrades populars