El segon cervell

En Xevi Verdaguer va sortir al programa Retrats de fa unes setmanes a TV3. En Xevi és psiconeuroimmunòleg, posturòleg i fisioterapeuta i parla del segon cervell: els nostres intestins. 

Una de les primeres preguntes que fa als seus clients és: “com fas la caca? Com són les formes de les caques?”. Considera que els intestins estan directament lligats amb el cervell i que en funció de com són les caques, es pot saber com estan les persones i què els hi passa pel cap. Pot semblar estrany que et facin aquestes preguntes al principi d’una consulta però quan els nens són petits, ja s’analitzen les caques per veure si tot va bé. 

No és cap secret que quan estàs nerviós, fas caques més pastoses i quan vas de viatge, pateixes més restrenyiment. Aquí ja podem apreciar que les nostres emocions afecten els nostres intestins. 

Durant el vídeo, en Xavi explica que s’ha de saber si són boles, xurros, si vas de ventre cada dia, cada 3 dies o 3 cops en un sol dia, si les caques son lligades, pastoses, si floten, si no floten,... 

La forma de les caques correctes són xurros lligats, una mica gruixuts d’uns 15-20cms i que s’enfonsin. Si no s’enfonsen, com l’oli, son grasses mal digerides. Un problema de la vesícula biliar i una falta de vitamines A i D. 

Les formes més típiques són: 
  • En forma de boles: típic de la gent trista i deprimida ja que no generen serotonina (neurotransmissor antidepressiu). Pateixen de mal de cap, insomni, dolors crònics, fatiga crònica, problemes hormonals, restrenyiment... El 80% dels neurotransmissors de serotonina es generen als intestins. 
  • Forma llarga i gruixuda, cada 3 dies: demostra una falta de dopamina. És l’encarregada de tenir ganes de fer coses, de la memòria i d’estar concentrat. Sense ella, es produeix angoixa, falta de libido, poca concentració,... 
  • Caques pastoses: excés d’histamina. És la hormona de l’estrès. Produeix colon irritable, cremor a l’estómac, excés de gasos, pell seca, èczemes, pell atòpica, rinitis, faringitis, al•lèrgies, nas tapat, migranyes, contractures, dolors musculars, pressió arterial baixa, excés d’estrògens (dolors premenstruals en dones i creixement dels pits en homes), esternuts,... També apareix l’excés d’histamina quan vas a córrer i se’t posa la cara vermella. Les dones tenen un avís mensual d’un mal funcionament hormonal amb els dolors premenstruals. Molts aliments tenen histamina. És un dels casos més comuns. 
La salut intestinal depèn d’una integració entre alimentació, esport i salut emocional. 

La histamina és necessària i els aliments que la proporcionen són molt sans, però fins que no estigui sa l’intestí i es reguli l’excés d’histamina, recomana evitar aquests productes: Llet, productes fermentats, cereals, pa, xocolata, embotits, suc de taronja, melmelades, sucres, soja, Coca-Cola, vi, cervesa, botifarra, porc, marisc, peix blau, omega 3, espinacs i tomàquets, pebrots, , vinagre, fruits secs, peix en conserva i peix blau, clara d’ou, pizza, formatge, cítrics, plàtan, albergínia, cigrons,... 

La opció més adequada per regular aquest excés d’histamina seria: gall d’indi, galetes d’arròs o blat de moro, cereals: mill, tapioca, arròs, fajol, melmelada de pastanaga sense sucre, suc de poma, de pastanaga o de remolatxa. Llet d’arròs o de cereals, col, carxofes, la resta de verdures: col, espàrrecs, bròquil, col i flor, cols de Brussel•les, carbassa, xai, pollastre, mongetes, llegums , excepte cigrons, ceba, pastanaga, peix blanc, enciam, rúcula,... 

Alguns medicaments encara afecten més als enzimes dels intestins que fa que es cronifiquin els problemes en comptes de solucionar-los. Tal com comenta el Xevi al final del vídeo, "és difícil menjar bé i cuidar-se quan estem vivint en un món malalt", però jo afegeixo, que no és impossible!  (Twiteja-ho! fent click aquí)

Podeu veure el vídeo sencer a Tv3 a la carta: Retrats

Recomanació Becoming. Si voleu saber més sobre el tema, podeu llegir aquest llibre:
*Imatge extreta de google.cat

Comentaris

Entrades populars