Tipus de pensaments negatius automàtics

Sovint, els nostres pensaments es repeteixen i repeteixen creant un cercle viciós on no pots parar de pensar el mateix. La majoria d’aquests pensaments repetitius no solen ser positius, al contrari, són pensaments negatius i distorsionats que poden convertir el nostre diàleg interior en una tortura. 

Alguns d’aquests tipus de pensaments distorsionats i automàtics són: 
  • Els que etiqueten – els que s’autoavaluen durament, s’autoetiqueten i es concentren en un petit error que magnifiquen: sóc un inútil – no faig res bé – sóc tonto – sóc un fracassat – no serveixo per res... 
  • Els que filtren – en comptes d’apreciar les coses agradables, només veus els petits problemes o inconvenients. Per exemple, en un dia fantàstic a la platja només recordes que t’has oblidat X cosa, que és una pena no poder-hi passar més hores, que és una llàstima que fes massa calor, que és una pena que no hi anés X persona,... 
  • Els que neguen allò positiu – la incapacitat d’acceptar elogis: si em diu una cosa bona és que vol alguna cosa, si és bo és que s’ha confós de persona i no parlaven de mi,... 
  • Els endevins – distorsions on sempre creus que saps el que estan pensant els altres. Per exemple, si algú no et truca quan ho havia de fer comences a pensar que està enfadat amb tu, que potser has fet alguna cosa malament i per això no t’ha trucat, que li caus malament, que s’avorreix amb tu,... 
  • Els predicadors – els que viuen esperant que passi alguna cosa dolenta: és massa maco perquè em passi a mi, a mi no em passarà mai una cosa així, amb tanta feina acabaré malalt... 
  • Els meteoròlegs – els que creuen que el clima o la mala sort sempre els tracta malament a ells. Per exemple: segur que el dia del meu casament anirà tot malament, ara fa sol però quan arribem a la platja segur que es posa a ploure,... 
  • Els que pensen exageradament – són extremistes, sempre pensen en el pitjor de tot. Per exemple, un nen es fa una pelada al genoll mentre la seva mare parlava per telèfon, els pensaments de la mare són: sóc una mala mare, sóc una irresponsable, ... 
  • Els que prediuen autoetiquetant-se – a part de predir el futur, s’autoetiqueten negativament: no canviaré mai, tota la vida seré un insegur,... 
  • Els que repeteixen constantment la paraula “hauria” – la paraula “hauria” està dient tot el que no fem i hauríem de fer. Desperta sentiments de culpa i hostilitat cap a nosaltres mateixos. Si l’”hauria” va cap a algú altre, estàs creant una expectativa que no es compleix i t’aportarà ressentiments i frustració. Cada cop que pensem o diem “hauria” estem generant un conflicte. Alguns exemples són: hauria de fer dieta, hauria de fer X, hauria de ser més positiu, hauries de ser més atent, hauries de ser més puntual,...
Quin tipus de pensaments distorsionats tens tu?

Comentaris

Entrades populars