L'escriptura expressiva

Per afrontar situacions traumàtiques o crisis, en ocasions es recomana escriure en un paper tot el que es sent. El fet d’escriure un diari sobre situacions difícils o que són difícils d’explicar, afavoreix el benestar físic, afectiu i la salut mental. 

Tot i així, en ocasions, a curt termini poden empitjorar lleugerament els símptomes afectius pel fet de reviure la situació traumàtica que agreujarà temporalment l’estat d’ànim. Un cop superat aquest empitjorament temporal, a mig i llarg termini generarà un afecte molt més positiu i fins i tot, augmentarà el nivell immunitari. 

 Per escriure sobre situacions difícils, es recomana tenir en compte: 
  • Escriure després dels primers moments de dolor, és a dir, quan estiguis més centrat i “sencer”.
  • Centra’t en aspectes que no hagis comentat amb altres persones o que n’hagis parlat menys.
  • Intercala la narració explícita de la situació amb les reaccions personals emocionals i de pensament. 
  • No et preocupis per la qualitat literària, és irrellevant. 
  • Procura escriure com a mínim 4 dies seguits i més de 15 minuts per facilitar la reconstrucció dels significats. 
  • Programa activitats de transició o descans. Després d’escriure, busca activitats que no necessitin que estiguis a ple rendiment, per exemple, pots anar a passejar i caminar una estona. 

També es recomana escriure sobre fets positius, per exemple, escriure diàriament sobre 3 aspectes positius que t’hagin succeït. Et proporcionarà major felicitat a curt termini i major benestar físic a mig i llarg termini. En aquest cas, els efectes són majors si s’escriu sobre 3 fets i prou ja que un excés de narració pot provocar saturació i avorriment. I es recomana escriure-ho a la nit ja que coincideix amb el cicle d’activació i reflexió. 

Escriure sobre fets que es volen agrair a certes persones durant un cop per setmana durant 10 setmanes, va mostrar que generava una visió més positiva de si mateix, major optimisme i afectivitat positiva, sentint-se més integrats socialment. 

Així que si consideres que estàs a una etapa complicada de la teva vida i necessites expressar el que sents i/o has viscut, és recomanable escriure-ho fins que et sentis millor. Un cop hagis superat l’episodi traumàtic o assimilat el canvi, marcant un punt i final, és el moment d’escriure 3 coses bones que t’hagin passat durant el dia i reflexiona sobre perquè t’han succeït aquestes coses. No t’oblidis també, d’escriure 3 coses per les que estar agraït. 

Segurament al principi et costarà, però després et serà molt més fàcil i tardaràs menys estona en trobar aspectes positius i/o d’agraïment. No et desanimis!

Què, t’animes a escriure?


* Imatge extreta de google.cat

Comentaris

Entrades populars