Com tractar la ira

El primer pas per resoldre qualsevol conflicte és acceptar-lo. Sempre que ens enfadem, hem d’adonar-nos que ens estem resistint o oposant a una situació, circumstàncies o persones. 

L’acceptació significa que som capaços de veure les coses amb claredat, crear varies opcions i prendre les millors solucions. La relació amb el nostre entorn canvia i no sempre com un espera. 

Per tractar aquesta emoció, el primer que s’ha de fer és aprendre a reconèixer-la. Quan apareix la ira no ens hi hem d’implicar ni alimentar-la, nosaltres no som la nostra ira ni les nostres emocions.

A continuació, trobaràs quatre camins per alliberar-te de la ira:

1. Autodomini 
a. Autoconsciència: ser més conscient d’un mateix farà que puguis reconèixer la ira als primers passos, com la irritació.
b. Reconeixement: ets responsable de crear aquesta irritació davant d’una situació o persona concreta.
c. Acceptació: accepta que existeix la irritació. Li pots dir: “hola ira, has tornat”. Si intentes no sentir-la, la reforçaràs.
d. Distanciament: conversar amb la teva ira fa que es distanciï. Observar-la fa que desaparegui.
e. Sintonització: a través de la respiració o la meditació pots arribar a la consciència que t'ajudarà a mantenir més la calma i a controlar les emocions. 

Aquests 5 passos s’han d’anar realitzant mica en mica. Al principi no ho podràs aplicar a totes les situacions reals, però practicant amb la reflexió dels passos anteriors, t’ajudarà a aconseguir-ho. 

2. Transformar-la: canviar les 7 formes de la ira transformant-les. Les diferents situacions de la teva vida poden crear diferents tipus d’ira que actuaran primer a la teva consciència i després a través de la teva conducta. 
a. Irritació: apareix quan les coses no succeeixen prou ràpid (l’ordinador no arrenca o el conductor de davant va a poc a poc) o quan alguna cosa et molesta contínuament (picar de dits a la taula) . S’ha de cultivar la paciència i l’acceptació que cada un de nosaltres té el seu propi ritme i el seu propi pas par la vida.
b. Frustració: apareix quan les coses no passen com un voldria. Accepta que les coses no han anat així, comprèn la situació, treballa amb ella i aprèn del que ha passat. Respon de manera proactiva amb el present i no de manera reactiva al passat.
c. Rancor: quan penses que algú s’ha portat malament amb tu. Recorda que depèn de tu que els altres et facin mal. No són les paraules dels altres les que t’han afectat, sinó el que has fet tu amb aquestes paraules. Has d’aprendre que el que et diguin t’entri per una orella i et surti per una altra.
d. Ressentiment: el crees cap als que consideres que t’han ofès, insultat o quan enveges a alguna persona. Imagina que la persona que t’està insultant està a dins d’un pot de vidre i que mou els llavis però no la pots sentir. Si enveges a algú, deixa de comparar-te i d’aspirar a ser com ell. Tu no pots ser ningú més que tu mateix.
e. Menyspreu: apareix al deixar-te portar pels judicis de valor i desaprovar profundament les accions dels altres. Separa a la persona de l’acció i recorda que les accions sorgeixen de les seves idees.
f. Odi: quan decideixes que algú és la reencarnació del mal o molt malintencionada. Mira com et deixes esclavitzar emocionalment per l’objecte del teu odi. No et deixa ser feliç. Considera el seu odi i les seves accions com un crit demanant ajuda, amor, atenció...
g. Ràbia: apareix al acumular ira en resposta a accions d’altres que consideres obstructives o intimidadores (com la conducció agressiva). 

3. I què?: Hi ha determinades situacions que ens solen molestar molt: 
a. El teu cap l’hi dona el lloc que tu aspiraves a un altre.
b. La teva parella t’acaba de deixar.
c. El teu equip ha tornat a perdre.
d. Quan anaves pel carrer t’han robat.
e. Un company de feina t’està emprenyant a propòsit.
f. Els polítics menteixen,... 

El lloc de treball encara no te l’havien donat ni te l’havien promès, la teva parella té dret a fer la seva vida encara que no sigui amb tu, la teva vida és molt més que un equip de futbol, tu crees la teva vida i no és un equip de futbol que dóna sentit a la teva vida,... Totes les coses tenen la seva alternativa. Quan et succeeixi alguna cosa que no t’agrada pensa... “i què?” 

4. Idees per lliurar-se de la ira: 
 a. Accepta les coses tal com són: les coses son així i enfadar-se no solucionarà res, no les canviarà.
b. Concentra’t en el futur: el passat és com un arxivador, et passaries el dia amb el cap dins d’un arxivador? Concentra’t en un futur on tot anirà bé..
c. Observa, espera i llegeix: mirant les notícies pots intentar descobrir quina situació conflictiva ha causat la ira de les persones que hi apareixen. No jutgis, t’ajudarà a comprendre millor als altres i a tu mateix.
d. Dóna’t un consell a tu mateix: imagina’t que aconselles a algú que està decidit a fer-se mal, què l’hi diries per què ho deixi de fer? Per què deixi de tenir aquest hàbit? Aprofita per apuntar-t’ho.
e. Retira’t quan sigui necessari, encara que hi estiguis físicament: en una reunió, a la cuina,... manté la calma. Respira, conta fins a 100,... tu ets l’amo de les teves respostes.
f. Adquireix una actitud positiva: troba un moment a la teva vida per dedicar temps i energia de manera positiva, que sigui impossible enfadar-se.
g. Busca la causa: quan sentis una emoció, intenta trobar la causa i com ha aparegut. Així aprendràs a veure com apareix la teva ira.
h. Desintoxica’t: deixa de tractar amb persones negatives, que es queixen, protesten,... És el seu problema no el teu.
i. Retroba la calma: busca l’estratègia que et serveixi per tranquil•litzar-te: passeja, escriu, fes exercici físic intens, pinta, neteja...





* Imatge extreta de google.cat

Comentaris

Entrades populars