Per què no m'aprimo?*

Amb l’entrada de la primavera, ja s’acosta la època de la “operació bikini” i l’objectiu de posar-se en forma i perdre pes. Moltíssima gent es posa a dieta però pocs aconsegueixen aprimar-se i apareix la pregunta de “per què no m’aprimo?

Hi ha molts motius pels quals una persona no s’aprima o ho fa de manera temporal:
Les dietes no funcionen – tal com comentava en aquest post, les dietes no serveixen degut als mecanismes que té el nostre cos de seguretat per mantenir el nostre pes estable. Centrar-se a reduir la ingesta de calories i augmentar les calories que cremes, només serveix a curt termini ja que a mig termini, el nostre cos s’haurà habituat i pots caure en l’anomenat efecte ioio. Si les dietes funcionessin, estaríem tots prims i ningú faria dieta.
No fer exercici – quantes hores et passes assentat al dia? I quantes hores et bellugues? Caminar 30 minuts al dia és suficient per rebre els beneficis de l’exercici. És més, pots dividir aquests 30 minuts en 10 minuts al matí, 10 al migdia i 10 al vespre i també seran beneficiosos. Com deia Hipocrates, “la millor medicina és caminar”. Podeu fer un forat a les 23 hores i mitja de la vostra rutina diària per caminar 30 minuts?
Obsessionar-se amb el menjar – les dietes i la preocupació pel que menges, fa que el menjar es converteixi en una obsessió: què menjaré, com ho menjaré, quant en menjaré, què no puc menjar, què vull i no puc menjar... I l’alimentació, font de salut i de plaer es converteix en un càstig, et fa sentir culpable per menjar-te algun aliment que et venia molt de gust o t’avergonyeixes per no tenir força de voluntat de seguir una dieta i sentencies que et mereixes està gras.
Dolor emocional – la culpabilitat, la frustració, el neguit, l’estrès, la preocupació o el penediment et generaran malestar emocional i ansietat. Per calmar aquesta ansietat, acabaràs menjant aliments que et produeixin plaer i només et produiran una calma temporal. Menjar per avorriment, per por, frustració o ira farà que t’engreixis. A més a més, l’estrès genera un augment de cortisol que provoca menjar més, més ràpid i amb més voracitat, produint l’aparició de greix abdominal, anomenada obesitat central, factor de risc en múltiples malalties.
Saltar-se àpats – el cos necessita ingerir aliments cada 3-4 hores per evitar que el nivell de glucosa en sang disminueixi. Saltar-te àpats, no només farà que el cos activi l’estat d’alerta per la manca de nutrients sinó que farà que quan mengis, ho facis amb més gana, mengis aliments més calòrics, escullis aliments menys sans i menjaràs més ràpid.
No dormir prou – dormir poc també produeix un augment de cortisol que et farà venir més gana i menjaràs més.
No escollir els aliments adequats – una poma té moltes menys calories que una galeta de xocolata i t’omplirà molt més i et saciarà més, les proteïnes generen més sensació de sacietat i les cremes i els purés allarguen la digestió i tardaràs més a tenir gana. Combinar els aliments de manera adequada farà que no t’engreixis pel fet de menjar alguna cosa més a part de verdura i peix a la planxa.
Menjar sense gana – si menges sense gana, estàs satisfent un dolor emocional i t’engreixaràs.
Retenció de líquids – ingerir més quantitat de sal durant els àpats pot generar una retenció de líquids per mantenir l’equilibri hidrostàtic del cos. La quantitat de fibra ingerida o els canvis hormonals poden crear un augment de pes degut a la retenció de líquids i els canvis de temperatura a l’estiu poden augmentar el teu pes degut a l’augment del cabal sanguini necessari per dilatar els vasos sanguinis i que redueixin la calor del cos.
No seguir un registre del que menges - moltes vegades em diuen “no, si jo menjo bé i no menjo fregits ni res d’això, però tot i així, m’engreixo”. A vegades no som conscients dels nostre hàbits alimentaris i per això és important mantenir un registre del que menges: què menges, quan menges i en quina quantitat. T’ajudarà a descobrir si menges més del que et sembla, si menges correctament i què pots canviar per aprimar-te.
Les causes del sobrepès són múltiples. Per aprimar-te, necessites saber què t’ha portat a aquest augment de pes, resoldre els conflictes emocionals que et fan menjar i fer un canvi en el teu estil de vida personalitzat.
Butlletí

* Imatge extreta de google.cat

Comentaris

Entrades populars