L'autocontrol

- “El dilluns començo”
- “Una més i paro”
- “5 minuts més...”

Et sonen?

Tenir control sobre un mateix costa bastant, sobretot quan s’ha de deixar de fer alguna cosa que t’agrada i et proporciona plaer.

El nostre cervell respon millor davant les recompenses immediates que les recompenses a llarg termini. Per això, si et pregunto si vols un bombó ara, segurament em diràs que si però si et dic que si t’esperes una setmana, te’n dono una caixa sencera, primer t’ho pensaràs una estona abans de decidir si t’esperes o no.

Aquest experiment es va realitzar amb nens amb una llaminadura. Els hi deien que es podien menjar una llaminadura ara però si s’esperaven quinze minuts, se’n podrien menjar 2. El vídeo que veuràs a continuació, en mostra el resultat:


Aquest estudi que ha realitzat de manera longitudinal per Walter Mischel, mostra que els nens que es controlen i esperen els 15 minuts, a la llarga demostren ser adults amb més capacitat d’autocontrol i suporten millor la frustració i l’ estrés.

L’autocontrol és un conjunt d’habilitats que es pot aprendre. Però com que la nostra força de voluntat és limitada, hem d’intentar facilitar-nos l’autocontrol a través de vàries tècniques:
  • Evitar situacions difícils per al nostre autocontrol – quants de vosaltres heu deixat de comprar xocolata per què si la teniu a casa us la mengeu? Si voleu deixar de menjar xocolata, no en compreu. Si no teniu la temptació a casa, és més difícil que aneu expressament a buscar-la al supermercat (però no impossible). Evita totes les situacions on requereixi utilitzar la teva força de voluntat i podràs utilitzar-la en situacions que realment sigui necessària.
  • Crear contractes de compromís amb tu mateix – utilitza trucs per ajudar-te a resistir la temptació. Per exemple, posar una guardiola on posar 5-10€ cada cop que fumis un cigarret de més, si el que vols és fumar menys o recompensar-te amb un croissant si vas al gimnàs 3 cops a la setmana.
  • Utilitzar una recompensa de substitució – degut al pas del temps, la importància de les coses es modifica i es redueix, prenent més importància el que perdem en el present que el que guanyem en el futur. Per això és important associar la pèrdua a alguna recompensa per crear una associació positiva. Per exemple, tenir el bikini que et vols posar a davant cada cop que obris la nevera.


  • Informar-se sobre l’autocontrol – conèixer com funciona la recompensa immediata en nosaltres, ens ajuda a ser més conscients del que mina la nostra voluntat i com evitar-ho.

Anticipa’t a la temptació i facilita’t el teu autocontrol.

Podeu veure aquesta xerrada del TedTalks sobre l’autocontrol (subtítols en castellà):


Butlletí

* Imatges extretes de google.cat

Comentaris

Entrades populars