Bioritmes: quan et quedes sense energia

Si et passa com a mi, cada cop que arriba el fred em costa més sortir del llit i conseqüentment, fer tot el que haig de fer al llarg del dia. Però és completament normal si tenim en compte els bioritmes del nostre cos.

El nostre cos té uns rellotges biològics propis que ens ajuden a mantenir un ordre al nostre cos i estan relacionats amb el nostre entorn. El més conegut és el ritme circadià que funciona amb la rotació de la terra al voltant del sol creant el dia i la nit. Però no és l’únic. El nostre cos té múltiples ritmes que poden durar minuts, hores o dies, com la nostra capacitat d’atenció, el sistema digestiu o la menstruació. Hi ha hormones que s’activen durant el dia, d’altres durant la nit,...

El fet que tinguem tots aquests ritmes fa que haguem de tenir en compte que no podem estar sempre al 100% amb el que fem. Per exemple, la nostra capacitat d’atenció plena té una durada màxima de 15-20 minuts i a partir d’aquí va decreixent per tornar a augmentar posteriorment.

Al llarg del dia, tenim alts i baixos que solen ser cada 4h: a mig mati, al migdia, a mitja tarda... Aquests canvis són biològics i depenen de les nostres hormones. Per exemple l’adrenalina i el cortisol s’activen al matí per despertar el cos i el fetge s’activa a la nit per netejar, reconstruir i rejovenir el cos mentre dormim.

Tenint en compte tot això i hi sumem que el nostre cos s’ha d’adaptar a les noves temperatures, al canvi d’hora que fa que es faci d’hora més aviat i es faci fosc abans és important respectar els nostres bioritmes.

Si, està molt bé rendir sempre al màxim i tenir ganes de fer coses sempre però quan el cos et diu que no pot també està bé fer-li una mica de cas. Assegura’t que no sigui mandra (que tots en tenim) i dóna-li una mica de descans.

Tot i així, també pots ajudar al teu cos perquè s’adapti a la nova estació (i al fred) amb el següent:
  • Menja bé – procura menjar aliments frescos i cuinats per tu evitant els plats precuinats i l’ús del microones. Escull aliments amb hidrats de carboni, peix, fruita i verdura i evita els sucres refinats o el cafè, que acaben traient més energia que la que et proporcionen en un principi.
  • Relaxa’t - l’estrès genera cortisol, l’hormona encarregada d’activar tot el teu sistema per estar en alerta màxima, i desgasta i esgota. Respira conscientment, medita, fes yoga o pilates,...
  • Dorm – el cos necessita dormir per reparar el cos i els òrgans i per descansar. Si estàs més cansat, dorm més.
  • Fes exercici – encara que et costi, si fas exercici de bon matí, tindràs més energia per afrontar la resta del dia.
  • Desconnecta- fes una volta pel bosc, passeja per un parc, camina al costat de la platja, vés a jugar amb les teves mascotes,... Intenta tenir contacte amb la natura.
  • Pensa en positiu – pensar en aspectes negatius i rumiar constantment t’esgota i et treu energia. Pensa menys i pensa millor.
  • Evita les persones negatives – no només et desanimaran sinó que et trauran energia. Envolta’t de gent que et faci feliç, es tracta de sumar i no de restar.
  • Cuida’t – dóna’t algun caprici, preferentment que no sigui un bé material sinó que sigui una experiència com un massatge, una tarda de xerrar amb algun amic,... Proporciona més felicitat una experiència que un bé físic.
Els ritmes biològics s’han de respectar ja que com més els ignorem més fàcil és que apareguin malalties, conflictes personals i socials o accidents. Cuida’t.
Butlletí
* Imatge de google.cat

Comentaris

Entrades populars