Per què el cervell NO ens ajuda a canviar?*

Et costa crear hàbits nous? Et costa canviar el teu estil de vida? No és falta de voluntat ni poc autocontrol, és el teu cervell que no et deixa canviar.

No, no és que el cervell vulgui complicar-te la vida, simplement, fa el que sigui necessari per a la teva supervivència.

Encara que el cervell hagi evolucionat molt al llarg dels anys, els principis que operen el nostre cervell encara són molt bàsics i antics ja que es regeix per aquestes 4 normes:

1. Sobreviure – el nostre cervell té una prioritat i és sobreviure. El nostre cervell sempre està a punt per sortir corrents quan se sent atacat. En l’actualitat, no sortim corrents perquè ens persegueix un lleó però si que activem les mateixes senyals de perill: l’estrès. Aquests mecanismes que activa per sobreviure eren molt útils antigament però ara no ho són tant (almenys a llarg termini). A més a més, com més es fan sevir aquests mecanismes, més es reforcen i per tant, més ràpid accedim a aquests. I aquí ja podem presentar la segona norma.

2. Evitar al màxim malgastar energia – el nostre cervell gasta un 20% de la nostra energia. Per evitar gastar-ne més, ha creat uns hàbits per evitar haver d’estar actiu constantment cada cop que fem alguna cosa. Amb els hàbits, el cervell fa servir el pilot automàtic i es pot centrar en altres aspectes més importants com mantenir tot el nostre cos en funcionament. Aquests hàbits també, com més es fan servir, més reforçats queden i més es faran servir les properes vegades. Per aquest motiu costa tant canviar hàbits que ja tenim integrats.
"Estem governats per un sistema cognitiu mandrós" (Daniel Kahneman)(Twiteja-ho)
3. Reforçar les conductes que s’utilitzen més – per facilitar la feina i estalviar energia, el cervell dóna preferència a les conductes que utilitzem més. És a dir, com més utilitzem el nostre cervell d’una manera determinada, més forts i més ràpids seran els circuits que s’encarreguen que el cervell vagi d’aquesta manera. Per posar un exemple, com més toquis el piano, més neurones hi haurà encarregades de millorar l’agilitat i la velocitat dels teus dits. És com si cada dia passessis pel mateix camí i al cap d’un any, aquest camí s’haurà aplanat, hauran desaparegut les herbes i la sorra serà més fina.
“Els hàbits són bons perquè ens ajuden a estalviar energia però no ens ajuden gaire si el que volem és canviar-los”. (Twiteja-ho)
4. Una tasca a la vegada – encara que pensem que podem fer moltes coses alhora, el cervell està preparat per fer-les 1 a 1. El cervell és molt complet i treballa conjuntament amb totes les seves parts però cada una té una tasca específica. Per això, quan tenim una tasca, el cervell la divideix en petites parts i les va processant seqüencialment, una darrere l’altre.
"Les neurones que s’activen juntes, es connecten juntes" (Norman Doidge)(Twiteja-ho)
Així que quan tinguis problemes per canviar d’hàbits, no siguis tant dur amb tu mateix i pensa que és el teu cervell que t’ho està posant difícil pel teu bé general (supervivència). Però de la mateixa manera que pot anar en contra del teu pla de canviar, saps que el tens al teu costat pel que fa a reforçar conductes. Així que com més realitzis aquest nou hàbit que vols instaurar, més fàcil serà que al final, les neurones connectin i es creï aquest nou hàbit.

Ànims!
Butlletí

* Imatge de google.cat

Comentaris

Entrades populars