Bons propòsits si, però per al futur. Procrastinació i acràsia

És molt fàcil fer propòsits, el que costa és complir-los després. Saps per què? A part de la mandra i les poques ganes de sortir de la zona de confort, el nostre cervell té una tendència a valorar de manera diferent els aspectes que passaran en un futur més o menys llunyà i les que han de passar ara.

Quan pensem a llarg termini com n’estarem de prims i forts o que bé que parlarem anglès quan anem al gimnàs durant tot el 2016 o practiquem molt l’anglès veient sèries en V.O., estem realitzant plans del nostre jo futur. El nostre cervell és conscient que realitzar aquestes tasques ens proporcionarà beneficis a llarg termini.

El problema és quan ha arribat el moment del jo actual. Ara és el moment en el que has de començar a realitzar les tasques que t’havies proposat però en comptes de posar-t’ho a fer, només trobes motius i excuses per no fer-ho. Sembla ser que el nostre cervell li agraden les recompenses instantànies, molt més que la recompensa a llarg termini i per això, quan arriba el moment d’anar al gimnàs, al no tenir una recompensa al moment sinó que has d’esperar per rebre-la, ens costa tant fer-ho.

Evitar realitzar aquestes tasques, s’anomena procrastinar, és a dir, deixar per més endavant el que hauries de fer ara. No realitzar les tasques tot i saber que són beneficioses per a tu, se’n diu acràsia.

Per intentar evitar aquesta tendència natural, et recomano aquestes propostes:
Mecanismes de compromís – crea petits compromisos per evitar aquesta procrastinació. Per exemple, per evitar distraccions, desconnecta el mòbil quan hagis de realitzar una tasca, posa’t la bossa del gimnàs al cotxe, posa’t recordatoris amb post-its,...
Redueix els teus propòsits – el que costa més de la procrastinació és començar, així que proposa’t realitzar la tasca 1 o 5 minuts. Un cop l’hagis començat, ja hauràs fet el més difícil i la pots anar allargant.
Crea un ritual per començar – una manera per evitar la procrastinació i l’acràsia, és crear petits rituals que et facilitin començar les tasques. Per exemple, tenir la taula endreçada amb els apunts d’anglès a punt.
Apunta-ho a l’agenda – està demostrat que marcar-se horaris i especificar el temps que realitzaràs la tasca fa més probable que la realitzis.

Com que ja sabem que el nostre cervell li agrada fer plans a llarg termini però no li agrada passar a l’acció a curt termini quan els beneficis no són immediats, utilitzeu les tècniques que us siguin més útils per avançar-vos a l’acràsia. Quin utilitzareu?
Butlletí

* Més info a James Clear

Comentaris

Entrades populars