Millora el teu rendiment esportiu amb el coaching*

En els últims anys ha augmentat el nombre de persones aficionades a l’esport que acaben competint: curses, maratons, duatlons, triatlons, ironmans... I amb tot això, augmenta la necessitat d’aconseguir eines per superar els dubtes, les pors, motivar-se i trobar motius per continuar quan les forces van davallant.

En general, els aspectes més rellevants que els esportistes han de gestionar són l’ansietat, la motivació, la concentració, la confiança, el treball en equip,... I per això, s’utilitzen diferents tècniques per gestionar-ho. Agrupant els aspectes més rellevants, s’agrupen en tres tècniques diferents:
  • Controlar l’ansietat – quan s’apropa una prova i més si es competeix, és normal que aparegui l’ansietat. Els esportistes d’elit acostumen a utilitzar estratègies:
    • Per centrar-se en la tasca: com concentrar-se en objectius explícits o concentrar l’atenció en un sol aspecte (visió túnel)
    • De control emocional: gestionar l’excitació i les emocions amb música, meditació, relaxació,...
    • De control de pensaments: és la més utilitzada. S’utilitzen tècniques com bloquejar conscientment les distraccions, posar les coses en perspectiva, pensament positiu, afirmacions, resar (o utilitzar un mantra) o pensaments d’afrontament (utilitzar l’adversitat per motivar-te).
    • Conductuals: intentar canviar o controlar l’ambient, seguint rutines específiques,...
  • Visualitzar l’èxit: imaginar vivament com realitzem una tasca es processa de la mateixa manera que quan la realitzem a la vida real. Per aquest motiu, visualitzar per a aconseguir l’èxit és molt important.
    • Físic: visualitza la tasca a realitzar física i kinestèsicament. És l’aspecte més important. Ajuda anar vestit com aniries vestit durant la tasca o fer els gestos que faries.
    • Ambiental: practicar la visualització al lloc on realitzaràs la tasca també ajuda. Sinó, pots utilitzar fotografies o vídeos de l’escenari.
    • Tasques: procura imaginar la tasca com més completa millor, de principi a fi.
    • Temps: visualitza-la amb la velocitat real que dura la tasca a realitzar, és a dir, a temps real.
    • Aprenentatge: prova d’integrar les teves habilitats a les visualitzacions. A mesura que vas guanyant habilitats, les vas integrant en les visualitzacions. Per exemple, començant visualitzant una presentació oral davant de 5 persones i acabar visualitzant-la davant d’un miler de persones.
    • Emocions: integrar emocions positives a la visualització ajuda a integrar-ho a la memòria.
    • Perspectiva: prova de canviar de perspectiva, no només mirant des dels teus ulls sinó també com si et veiessis a tu des d’uns altres ulls.
  • Establir objectius específics: com ja he parlat vàries vegades, s’utilitza l’acrònim SMART per definir correctament un objectiu. Ha de ser específic, mesurable, que es pugui aconseguir, rellevant i limitat en el temps. Establir objectius està demostrat que incrementa la confiança i la motivació.

Cadascú ha de provar i escollir les tècniques que li vagin millor i s’adeqüin a les seves característiques.

Com veus, els dubtes, les pors, la motivació o els motius per continuar són aplicables tant a la vida normal com en la competició i tots ens podem beneficiar d’aquestes tècniques, aplicades en els àmbits que ens interessin.
Butlletí

* Imatge extreta de google.cat

Comentaris

Entrades populars