L’enveja i com treballar la compassió*

Ets envejós? Segur que em diràs que no. Tots diem que no som envejosos perquè acceptar que tenim enveja és acceptar que ens sentim inferiors. I els humans necessitem saber on estem dins de l’ordre del nostre “ramat”. Lamentablement, sentir enveja és bastant propi de l’ésser humà. L’enveja activa àrees del cervell que també s’activen quan sents dolor físic. Però si la persona que enveges té problemes, les zones que s’activen del cervell són les del plaer.

És més, moltes vegades, ens n’alegrem de les desgràcies dels altres, encara que sigui per un moment. En alemany hi ha una paraula “Schadenfreude” que significa alegrar-se per les desgràcies dels altres.

Però no tot és dolent, no només hi ha diferents tipus d’enveja sinó que també la pots utilitzar en benefici propi. Com explica Eric Barker, a certs països com Polònia, Tailàndia o Alemanya, tenen diferents paraules per definir l’enveja “benigna” i l’enveja “maliciosa”.

L’enveja dolenta o maliciosa fa referència a quan et sents frustrat, enfadat i et porta al “schadenfreude” i a fer males accions.

L’enveja benigna és com la maliciosa però sabem que nosaltres podríem tenir el que tenen els altres si ho haguéssim intentat. No és amenaçant, al contrari, ens pot fomentar que ens motivem per aconseguir nosaltres el que volem també. Si els altres han pogut, per què no hauries de poder tu? Aquest canvi de sentiments negatius a donar-te una empenta per aconseguir el que vols és el que la fa benigna.

Només depèn de tu escollir quina enveja guanyarà. No sempre és fàcil perquè és un acte que depèn de tu i del teu esforç. Cada cop que sentis enveja, planteja’t si és alguna cosa que també podries aconseguir tu. Si és així, ja tens un potent motivador per posar-te mans a la obra.

Si no aconsegueixes transformar l’enveja maligna en la benigna, pots treballar la compassió que és com un múscul que s’ha d’entrenar.

Els budistes solen utilitzar una meditació de bondat amorosa que serveix per incrementar la compassió i estudis científics corroboren que serveix. Si et costa meditar tant com a mi, hi ha exercicis més senzills per practicar la compassió com el que proposa Dan Harris.

Visualitza’t a tu mateix de la manera més nítida possible. Després, comença a repetir aquestes frases:
- Que siguis feliç, que estiguis sa, que estiguis segur, que visquis fàcilment.
Ves repetint cada frase amb calma i lentament, deixant que vagis sentint les emocions que t’acompanyen. Si hi ha alguna frase que no t’agrada, la pots canviar. Cada cop que ho facis, aniràs entrenant la teva compassió. No cal que sentis una emoció desorbitada, simplement, ves-ho repetint.

Un cop ho hagis fet amb tu mateix, pots fer-ho visualitzant un amic, una persona important de la teva vida, una persona neutral, una persona difícil o amb qui tinguis conflictes i finalment, a tots els éssers.

El més important és desitjar als altres bondat. Comencem?
Butlletí

* Imatge extreta de google.cat
* Més info a bakadesuyo.com

Comentaris

Entrades populars