Com preocupar-se una mica menys*

Ets com jo, que quan alguna cosa et preocupa comences a donar-hi voltes una vegada rere una altra i una altra i una altra? Sembla que el teu cervell no pari i sigui impossible parar-lo i comences a entrar en un cercle viciós on només fas que repetir tot el que has pensat (o encara pitjor) sense parar...

Benvingut al club! Això és molt normal, sobretot en les dones (encara que sembli un tòpic) perquè ens passem el dia vivint a l’àtic (al nostre cervell) i en el passat. Passar-se el dia rumiant i pensant massa sobre el mateix tema és un símptoma habitual de l’ansietat però també és un símptoma que no tenim control sobre la nostra ment. Aquesta és la reina de la casa i pensa en el que li dóna la gana, et diu el que li dóna la gana i ho fa quan i durant tanta estona com vol.

Saps per què? Perquè no l’hi has posat cap tipus de norma ni disciplina i es comporta com una nena malcriada. Si, la teva ment és una nena malcriada però tinc una bona notícia, pots aprendre a controlar-la i que es comporti com tu vulguis.

Com? Segueix llegint...

Una de les tècniques per relaxar la teva ment és escriure el que et preocupa. Ja he parlat vàries vegades que l’escriptura pot ser molt terapèutica, així que quan portis molta estona donant voltes a un tema, posa’t a escriure sobre el que et preocupa. Escriure-ho t’ajudarà a veure-ho d’una altra manera, des d’un altre punt de vista, d’apreciar què sents i processar els teus pensaments. A més a més, el fet d’escriure (sobretot si és a mà), et fa reflexionar mentre vas escrivint i un cop quedi escrit, ja no cal que ho tinguis en ment, perquè ja ho has plasmat en un document.

Limita el temps per preocupar-te. Posa’t un temps, 15 minuts per exemple, per preocupar-te. Li dónes permís a la teva ment per preocupar-se, queixar-se o el que sigui però només durant aquests 15 minuts. Un cop hagi passat aquest temps (posa’t una alarma), tornes a fer el que estaves fent. És millor preocupar-se durant 15 minuts que intentar evitar-ho durant tot el dia i la ment hi vagi pensant.

I el que està molt relacionat també, és planificar una hora per preocupar-te. Sona a absurd però és una tècnica perquè la teva ment es calmi. Ella es voldrà preocupar i rumiar sobre algun problema sense parar però si li dius, “ei! Que ara no toca, et podràs preocupar tot el que vulguis aquesta tarda de 17 a 17.15”, la teva ment es relaxarà perquè sabrà que ja tindrà el seu moment de queixar-se. Segurament per això, quan arribi la hora de queixar-se, no tindrà res a dir (perquè dirà... “ara no en tinc ganes de queixar-me”). Això és com quan vols alguna cosa ja però saps que fins que no acabis, o no pleguis o no arribi X temps, no podràs aconseguir-ho. Però com que saps que ho pots fer, que ho podràs aconseguir, et relaxes. Així, si tens la ment lliure de preocupacions, tindràs temps. Però no et pensis que no ho anirà intentant, de preocupar-se la ment, com a bona nena malcriada, quan li vingui de gust es voldrà queixar. Tu li hauràs de recordar que fins que no sigui la hora, no podrà queixar-se.

Digues Prou! Cada cop que comencis a pensar més del compte sobre un tema, busca una paraula que sigui contundent, com “PROU” o “STOP” i la dius. No cal que sigui en veu alta (tot i que també ho pots fer, seria més eficaç) però la dius en sec. Si la teva ment continua fent de les seves, la tornes a dir, i així, les vegades que sigui necessari. Almenys pararàs el teu pensament una estona i serà un avís perquè tornis a prendre el control.

I també molt relacionat amb l’anterior, distreu-te. Fes alguna cosa que et distregui: fes esport (perfecte per alliberar endorfines i sentir-te millor, més relaxat,...), queda amb algun amic, posa’t música i canta o balla, concentra’t a treballar,... Fes alguna cosa que no permeti que la teva ment divagui sola.

Si analitzem la paraula preocupar-se, te n’adonaràs que està formada per PRE i per OCUPAR.

Així que et pots fer una idea que preocupar-se no és més que ocupar-se abans d’hora.
Amb les preocupacions tens vàries opcions,

  • Pre-ocupar-te abans d’hora, ja que t’estàs preocupant per una cosa que probablement encara no ha passat.
  • Passar a l’acció. Si la pots solucionar, és el moment de posar-se en acció i intentar solucionar-la.
  • Si no es pot solucionar, per què t’has de preocupar? Per què donar voltes a una cosa que no es pot arreglar? Si és així i no s’hi pot fer res, doncs així es queda. Només podem acceptar la situació que és.

Així que, per què preocupar-se tant?
Butlletí

* Imatge extreta de google.cat

Comentaris

Entrades populars