Pas a pas per gestionar les teves emocions

Ja hem parlat anteriorment que les emocions no són ni bones ni dolentes, tot depèn de l’ús que se’n faci d’elles. Però és important saber-les gestionar per extreure’n el millor d’elles.

A diari, les nostres reaccions i el nostre comportament estan provocats per les nostres emocions però aquestes, tenen una durada limitada, són curtes. Normalment les emocions t’avisen que hi ha algun problema. Quan portes massa temps sentint la mateixa emoció i no et sents bé, és que hi ha alguna cosa que s’ha de gestionar. Si investigues quines situacions l’originen, et facilitarà el control de les emocions.
No es pot escollir directament les circumstàncies però si es poden escollir els pensaments i indirectament, donar-li forma a les circumstàncies. – James Allen
A través de l’autoobservació pots descobrir quines situacions et generen descontrol. Què és el que fa que les emocions prenguin el control de la teva vida i no et sentis bé,...

Si avalues els moments que et creen aquests canvis emocionals, pots dividir-los en 3 parts:

- El moment abans de la situació
- Després de la situació
- El resultat de la situació, és a dir, quina és la conseqüència del que ha passat.

A vegades passa tan ràpid que no n’ets conscient, és normal. És qüestió de pensar-hi després i intentar avaluar a través del que recordis i així successivament fins que cada cop, en siguis més conscient més aviat. Així, arribarà un dia que abans que comenci la situació, ja seràs conscient de com reaccionaran les teves emocions i de gestionar-les abans que prenguin el control.

Però abans d’arribar a aquest punt, et pots fer aquestes preguntes per anar-ho descobrint:

• Què ha desencadenat la situació?
• Com vas respondre? Va ser un comportament agressiu, passiu o assertiu?
• Com vas actuar?
• Vas veure diferents opcions?
• Vas prendre la millor decisió?
• Et penedeixes d’alguna cosa del que vas fer?
• Sempre reacciones igual?
• Hi ha algun tipus de situació o de persona que et generi aquesta inestabilitat emocional?

Totes aquestes preguntes t’ajudaran a ser més conscient del que passa i de què et dispara aquesta emoció que no pots gestionar. L’objectiu final és anar treballant les diferents situacions per afrontar-les millor quan es produeixin en la realitat.

En aquests casos és molt important veure quin discurs mental tens abans, durant i després de la situació. Per això, és important tenir molt clar quin és el problema i delimitar-lo. Pregunta’t el següent:

- En què consisteix exactament la conducta que et genera un problema?
- Analitza tots els fets que envolten aquesta conducta.
- Per què es manté? Com pot variar?
- Amb qui succeeix? És amb una persona en concret?
- Quan succeeix?
- Què és el que et preocupa de la situació? Per què es comporta així?
- Com fas front a la situació normalment?

La manera per avaluar tots aquests aspectes és a través d’un autorregistre. Així, podràs reflectir la conducta manifesta (pública) i la oculta (pensaments i sentiments), juntament amb la freqüència de l’aparició de la conducta-problema:

• Quants cops per setmana, dia o mes passa?
• Passa sempre o només en ocasions?
• De què depèn?

Apunta cada cop que passi, la hora i el dia. Intenta tenir en compte la situació i les circumstàncies que la provoquen i puntuar de 1 a 10 el nivell d’intensitat de la conducta concreta, tant la interna com l’externa: el que s’ha dit, el que s’ha fet, el que s’ha pensat i el que s’ha sentit físiac i anímicament. Per exemple, així:

  • Data
  • Situació
  • Pensaments anteriors
  • Pensaments durant
  • Pensaments posteriors
  • Sentiments
  • Conseqüències de la teva actuació
Butlletí

* Imatge extreta de google.cat

Comentaris

Entrades populars