Com seguir endavant quan les coses es posen difícils

És curiós com a vegades, el que ens envolta està connectat i et van apareixent les mateixes coses una vegada rere l’altra (i no són les cookies de google). Aquesta setmana m’ha passat vàries vegades amb aquest tema (aquí, aquí, aquí i aquí) així que m’he animat a parlar-ne.

Quan les coses van bé és molt fàcil està motivat, animat i feliç. Tot va a favor nostre. Però quan és realment difícil seguir endavant i tenir energia per continuar endavant és quan les coses no van tant bé com voldries (o directament van fatal). Aquest és el moment més important on necessitem eines per seguir-nos motivant per seguir endavant.

Quan tenim un objectiu en ment i estem en un moment en que ens sembla molt difícil aconseguir-lo, hi ha un predictor per saber si serà més fàcil que l’aconseguim o no. En anglès es diu “grit” que és la perseverança i la passió per aconseguir objectius a llarg termini. És a dir, és la força mental que ens manté motivats per seguir endavant, hi hagi les dificultats que hi hagi, per aconseguir els nostres objectius.

Tenir aquesta determinació i resistència és una capacitat que es pot aprendre.

Per començar, és important tenir clar què és la determinació o aquesta força mental per a tu. Què significa? Deixar de menjar sucre, anar al gimnàs cada dia, deixar-te d’enfadar conduint, acabar la feina abans que s’acabi la jornada laboral,..

Ajuda’t a aconseguir aquesta determinació amb petites victòries. És important aprendre aquesta capacitat quan les coses són fàcils perquè això la tindràs interioritzada per quan tinguis una falta de fe i confiança en el teu objectiu. És com un múscul, s’ha d’entrenar i estimular.

Procura dependre menys de la motivació i més dels teus hàbits. Tenir hàbits és bo si t’ajuden en el teu dia a dia, si t’enriqueixen. Si tens uns hàbits diaris que t’ajuden a encaminar-te cap al teu objectiu, no necessitaràs la teva motivació que et pren molta energia i es consumeix ràpidament. Per exemple, si no tens productes amb sucre a casa ni vas a comprar al supermercat quan tens gana, és més probable que no necessitis la motivació per menjar més saludablement.

No es tracta de tenir molta força de voluntat sinó de fer petits passos i petites costums que et facin més fàcil aconseguir el que et proposis. No és el mateix haver d’anar a casa després de treballar, buscar la roba, fer la maleta, tornar a agafar el cotxe i anar al gimnàs que anar-hi després de sortir de la feina directament perquè tens la bossa al maleter... El que necessites és constància.

Malauradament, no hi ha una tècnica definida que si fas X aconseguiràs aquesta determinació d’un dia per l’altra. Com diu Angela Lee Duckworth, tot just s’està estudiant com aconseguir-ho i de moment només ens poden donar petites pistes com les que t’he donat.



El que està clar és que una mentalitat de creixement on creus que ets capaç d’aprendre les habilitats que necessitis, l’autocompassió intentant ser menys dur amb un mateix, sense preocupar-se en si prens bones o males decisions (si surt bé tinc èxit, si surt malament, aprenc) i posar-te mans a la obra pas a pas (ja ho diu l’encertadíssim eslògan de Nike: just do it (simplement, fes-ho) et farà molt més fàcil mantenir aquesta determinació.

Ah! I confiar! Confia en que estàs en bon camí i que aconseguiràs el que desitges. Els humans sempre hem buscat creure i confiar en alguna cosa (déus, religions,..) perquè ens ajuda tirar endavant.
Butlletí

* Imatge extreta de google.cat

Comentaris

Entrades populars