Els embolics emocionals

Hi ha moments en que ens enfonsem emocionalment. El caos guanya i sents que estàs fet un embolic: no saps què sents, no t’aclareixes, et sents malament...

Quan estem insatisfets amb la nostra vida, probablement és perquè tenim un balanç emocional negatiu. I què vol dir això? Doncs que les nostres emocions i sentiments són principalment de tristesa, soledat, ressentiment, mal humor, gelosia, agressivitat,... i són els que predominen a la nostra vida.

Això és un símptoma que les actituds, conductes i decisions que has estat prenent no t’afavoreixen. Si estàs patint massa durant massa temps és que cal revisar la teva vida. Així podràs descobrir quins aspectes necessiten un canvi.

Tota elecció té un preu i el tipus de gestió que fem de les nostres emocions també. Tenir un mal dia no passa res, dos, tampoc. Però quan són setmanes les que són dolentes, pots començar a entrar en una dinàmica autodestructiva que pot acabar amb depressió. Es cronifica el malestar.

Probablement et serà més fàcil deixar-te d’esforçar per ser positiu, per somriure o per veure la part bona de la teva vida. Et deixaràs portar pel que sents: no tinc ganes de fer res, doncs em quedo a casa, no tinc ganes de parlar, doncs no parlo amb ningú, fer esport em fa sentir bé però no en tinc ganes i deixo de fer-ne i cada cop em sento pitjor, o menjo gelat perquè estic trist avui però acabes menjant malament cada dia (i et trobes cansat, et sents malament amb tu mateix, el teu cos se’n ressenteix...)... Totes aquestes accions et portaran a un malestar posterior molt pitjor: soledat, baixa d’autoestima, malestar, depressió,...

Tot això, a part d’empitjorar la nostra qualitat de vida, és una fuita d’energia molt important. Per això, quan hi ha un embolic emocional, és important intentar desembolicar-lo perquè no vagi a més. El primer pas és definir les emocions.

Quan no saps què et passa però saps que no estàs bé, pots sentir un ventall d’emocions. Així que pots intentar fer un scanner emocional i fes una llista amb tots els sentiments i emocions que vas sentint. És un llistat sense censura, apunta tot el que et surti, encara que siguin sinònims, que ja ho hagis escrit o que no sigui un sentiment. No siguis racional, deixa-ho anar.
Per exemple:
  • Fúria
  • Pena
  • Ràbia
  • Tristesa
  • Angoixa
  • Em sento com si em cremés per dins
  • Ira,...

Et pot sorprendre la quantitat d’emocions i sentiments que sents. Però no passa res, és la teva realitat. A partir d’aquí, el següent pas és intentar expandir aquests sentiments. Agafa cada sentiment o emoció i crea una frase que ampliï el seu significat.
Per exemple:
  • Fúria perquè això és molt injust.
  • Pena perquè sento que he perdut.
  • Ràbia que no funcioni com voldria...

Un cop expressis els sentiments i les emocions en paraules i les desenvolupis, el teu estat emocional anirà millorant ja que has posat una mica d’ordre al teu caos intern. Almenys tindràs un mapa inicial de la situació en la que et trobes.

És clar que és més fàcil lamentar-se i sentir-se el més desgraciat del món i fins i tot et diria que ho pots fer durant una estona, però després, comença a posar ordre al teu caos i comença a definir el que sents.
Butlletí

* Imatge extreta de google.cat

Comentaris

Entrades populars