Què és el mindfulness i per què l'hauries d'aplicar a la teva vida?*

T’ha passat alguna vegada que tens un morat en alguna part del teu cos i no saps com te l’has fet? Doncs probablement és perquè estàs pensant en 10 coses diferents i no te n’has ni adonat que has xocat amb alguna cosa. Això és falta d’atenció.

I per això avui et presento el Mindfulness. Ja sé que quan es posa de moda alguna paraula (i més en anglès) fa una mica de ràbia. Però el Mindfulness o atenció plena, és una tècnica molt útil i cada cop més valorada i utilitzada pel benestar personal.

Quan parlem de la pràctica del Mindfulness ens referim a prestar atenció plena i amb curiositat a les experiències del present sense intentar-les jutjar ni controlar. És a dir, és tan senzill com estar en el present:

  • No deixar que la nostra ment vagi saltant d’un pensament a un altre sense sentit ni control ni que les nostres emocions actuïn automàticament sense ser-ne conscients.
  • Centrar-se en el que estàs fent. Si estàs menjant només menja: observa els colors, els gustos,... Si estàs veient la tele, mira la tele, no et posis a llegir, escriure missatges o jugar a la vegada. Si controles la teva ment, aprofites més el temps, gestiones millor les teves emocions, tens més estabilitat i més calma i et serà més fàcil concentrar-te.
  • Fes una sola cosa a la vegada i fes-la atent al 100%. Si en fas tres a la vegada, no en faràs cap de bé. Ja saps allò de “quien mucho abarca, poco aprieta”.
  • No intentis jutjar ni intervenir el que està passant. Del que es tracta és d’acceptar el present encara que no t’agradi. Si estàs en un embús, no et posis nerviós, no intentis entendre perquè estàs parat, simplement, accepta que ara mateix és el que hi ha.
Ja veus, súper fàcil! La veritat és que practicar el mindfulness et dóna molta pau, és com estar meditant al llarg del dia. Però ningú ha dit que sigui fàcil, oi?? Com sempre dic, comença amb passos petits i situacions quotidianes. Moltes vegades fem 3 coses a la vegada perquè ens hem acostumat a fer-ho així (jo a vegades em sento culpable si només estic fent 1 sola cosa i no estic aprofitant més el temps) però si ho pensem fredament, guanyar 3 minuts no ens ajudarà gaire. És millor menjar amb calma i gaudir del que menges (quantes vegades no te n’adones de tot el que has menjat?) i quan hagis de fer alguna tasca, fer-la plenament i fer-la bé i totalment concentrat en aquesta.

Tenir la capacitat de decidir on concentres l’atenció sense deixar-te arrastrar per pensaments ni emocions, deixant que els estímuls externs i interns com un gos bordant o un pensament repetitiu passin, observant-los, sabent que hi són però deixar-los passar i seguint-te centrant en el que estàs fent o estàs sentint en aquest mateix moment és el mindfulness. Quan intentem evitar el dolor i ens aferrem al plaer, acabem multiplicant el nostre dolor i patiment.

Com més intentem evitar alguna cosa, més es resisteix:
A lo que te resistes, persiste” deia Carl Jung.
Els Pets deien a una cançó que la vida és bonica però complicada. Sigui com sigui, la vida és com és i a vegades, per molt que ens enfadem pel que ens passa, no canviarà res, forma part de la vida. Per això, si evitem jutjar les coses com a bones o com a dolentes, simplement acceptem que a vegades passen coses que no ens agraden, no patirem tant. Passen coses i moltes vegades, les coses que passen que considerem que són dolentes i que no ens agraden, ens ajuden a créixer i a evolucionar com a persones. “No hay mal que por bien no venga”, diuen.

Els beneficis del mindfulness són varis: et sents més relaxat i en pau, redueix l’estrès, suportes millor el dolor, es redueix la depressió i augmenta l’autoacceptació i l’autoconeixement. Aprens a tenir el control de la teva ment i dels teus pensaments, fins i tot millorarà la teva memòria i la capacitat de concentració.

Vols provar de practicar el mindfulness?
  • Canta! Quan cantes, com que estàs pendent de la lletra i de la música, no penses en res més, te n’has adonat? També pots provar de tocar algun instrument.
  • També serveix ballar o esport. Si és una activitat intensa millor perquè no tens temps de relaxar la ment. O també fer ioga o pilates.
  • Aprèn alguna cosa nova. Quan ets un conductor novell, has de pensar en tantes coses que no tens temps de pensar en altres coses.
  • Intenta observar un objecte: la forma, el color, la mida, els detalls,... o la teva respiració.
  • Pintar, caminar pel bosc, estar en contacte amb la natura,... segur que pots trobar el teu moment de mindfulness.
Et poso un tall de la pel.lícula American Beauty que podria ser un exemple perfecte de practicar el Mindfulness:

Observa la bossa moure’s i no pensis si és bonica o no, si és una pena que hi hagi una bossa pel carrer, que contamina o que és una tonteria de gravació, simplement observa el seu moviment i deixa fluir...

Si has aconseguit veure els 3 minuts que dura el vídeo sense pensar en el que has de fer després o ho has pensat però ho has seguit observant sense donar-li més importància la pensament... enhorabona!! Acabes d’estar 3 minuts en atenció plena! Per aquí es comença! Es tracta d’eliminar el pilot automàtic de la teva ment!

I després d’escriure l’article amb el rècord de frases fetes, m’acomiado fins la setmana que ve. A gaudir d’aquest moment!
Butlletí

Comentaris

Entrades populars