Com crear canvis quan no tens temps?

Qui més qui menys, tothom vol fer canvis a la seva vida per ser més feliç, per estar més sa, per agradar-se més,... en definitiva, per viure millor i tenir una millor qualitat de vida. Però alhora, tots tenim una vida molt ocupada: la feina, la família, les activitats extraescolars/laborals... i clar, està molt bé voler-se cuidar, millorar com a persones, aconseguir els objectius que et proposes, però... Com ho fas si no tens temps?

Primer de tot, el primer pas és saber fins a quin punt desitges millorar, canviar, aconseguir-ho... què estàs disposat a sacrificar? O per fer-ho menys dramàtic, què estàs disposat a reduir, canviar, adaptar... per aconseguir-ho?

Siguem pràctics, el dia té 24h i 8-10h te les passaràs treballant i desplaçant-te amunt i avall (aproximadament). 6-8h més te les passes dormint i la resta de les 6-8 hores les invertiràs menjant, conduint, fent el dinar, rentant la roba, comprant al súper... Vaja, que de totes les 6-8 hores que se suposen que són temps lliure, en realitat en seran 3 o 4 si ets afortunat. I d’aquestes 3-4, 1-2 segur que les passaràs mirant la televisió.

En fi, que cada dia, potser et queda 1h del teu temps per invertir en creixement personal però arribes tant tard a casa i estàs tant cansat... que no tindràs ganes de fer res.

Llavors, com coi crear canvis a la teva vida?

Doncs amb petits canvis i passos petits.
  • Planteja’t on ets, cap a on vols anar i què vols canviar de la mateixa manera que ho faries si tinguessis més temps.
  • Busca un moment del dia on creus que pot ser més fàcil que ho puguis fer. Si no tens temps, te’l busques. Recordes el que deia de “què estaves disposat a sacrificar?”, doncs comença a sacrificar alguna cosa. Busca 5, 10, 15 minuts... 5 minuts al dia serà més que 0. És més probable que aconsegueixis alguna cosa si fas un 1% que si no fas absolutament res o sigui que comença a fer alguna cosa. Jo vaig sacrificar hores de televisió als vespres i hores de son al matí per trobar una hora per fer esport. Voler és poder!
  • Escull el “menys dolent”. Com passa amb l’alimentació, tots volem menjar millor: 5 peces de fruita i verdura al dia, cuinar el que comprem, productes ecològics, etc... Però la realitat és que no sempre podem fer el que ens agradaria (o potser requereix un sacrifici massa gran per aconseguir-ho amb la vida que tenim muntada) però ens hi podem acostar. Per exemple, si el que vols és deixar de menjar xocolata però a les 7 de la tarda s’activa el “monstre de la xocolata” i no tens autocontrol per evitar-ho, escull la opció “menys dolenta”: compra xocolata negra de més del 70%, compra algun aliment més saludable que també porti xocolata (o per exemple, menja plàtan i suca’l amb xocolata negra) o alguna alternativa menys nociva i quan en tinguis ganes, o en menjaràs menys o no en menjaràs perquè el que vols és una altra cosa que no tens a casa. Aplica-ho amb tot. No pots anar a córrer 1h? Doncs prova de fer 30 minuts d’exercici a casa. Que tampoc pots? Fes-ne 10 minuts. El que deia abans, 5 minuts de saltar a corda o 1 minut de planxa és molt més que no fer res.
  • És molt important ser benèvol amb un mateix. No et castiguis, ni et jutgis ni et maltractis. Si no ho fas avui, ho faràs demà. Però compte! Que això no sigui una excusa per no fer-ho. Si avui no ho aconsegueixes, no passa res, ho faràs demà però ho tornes a intentar com si no hagués passat res, amb les mateixes ganes. Cada dia és un nou inici, pren-te’l amb la mateixa il·lusió. si ahir no ho vas aconseguir, no passa res, avui ho tornes a provar. Tu pots!
  • És més fàcil utilitzar un hàbit que ja tens per canviar-lo i adaptar-lo que crear-ne un de nou. Si ja tens l’hàbit prendre cafè cada dia de bon matí, prova de canviar el cafè per un te o per un suc de fruites.. o si ja prens suc de taronja, prova de prendre 1 peça de fruita sencera enlloc del suc (prendràs menys sucre i és més sa).
  • No perdis l’esperança, cada cop estaràs una mica més a prop d’on vols arribar i quan agafes el ritme d’anar fent petits canvis, t’aniràs habituant i cada cop et costarà menys fer-ne. Et prendràs més temps per fer el que et proposes, ho aniràs fent sense haver-te d’esforçar gaire,.. tot anirà fluint.

Potser així no faràs canvis gaire grans, almenys en els primers mesos. Però, i al cap d’un any? T’asseguro que en un any estaràs molt més lluny del que estaries que si no haguessis fet res en tot aquest temps.

Com deia el Capità Enciam: “els petits canvis són poderosos”. Així que no et desanimis, fes passets curts però mou-te sempre endavant i al final, quan miris enrere, veuràs tot el que has recorregut!
Butlletí

* Imatge extreta de google.cat

Comentaris

Entrades populars